schrijven vanuit tweede persoon het jij perspectief

jij-perspectief of tweede persoon bij schrijven van een boek

Schrijven vanuit tweede persoon (ook wel het jij-perspectief genoemd) komt niet vaak voor, maar kan wel succesvol zijn. Juist ook omdat je de lezer op een bepaalde manier ook aanspreekt kan het erg effectief zijn.

Eigenlijk komt het in ieder genre wel voor. In non-fictie of zelfhulpboeken. Of in literaire fictie. Een onlangs gepubliceerd Nederlands voorbeeld is Wat je van bloed weet van Philip Huff (‘je luistert, en groeit’).

En wat dacht je van thrillers: “Je moet het vlug doen. Doe het, snij dan, stoot het lemmet diep in het vlees, kijk naar het bloed.” Dit stuk komt uit De Bruid van Thomas Altman, een boek uit 1984.

En natuurlijk zijn er geen regels, het moet vooral bij jouw verhaal passen. Het is niet het allermakkelijkste perspectief.

Hoe kom je erachter of tweede persoon bij jouw boek past?

Door het te proberen. Schrijf of herschrijf eens een hoofdstuk naar tweede persoon. Herschrijf je hele boek. Zie hoe dat aanvoelt.

Naast boeken zijn er ook films en series die je kunnen helpen. Bekijk ook eens de trailer YOU. De voiceover vertelt vaak vanuit tweede persoon.

En wat dacht je van deze klassieker Trainspotting, daarin wordt de tweede persoon gebiedende wijs gebruikt.

Andere perspectieven om te gebruiken voor je boek zijn: eerste persoon of derde persoon.

Jouw boek in de boekhandel? Volg de online schrijfcursus 👇

Jouw boek in de boekhandel? Volg de online schrijfcursus.

✔️ No-nonsense online schrijfcursus. Schrijf je verhaal, maak personages en kweek je schrijfspier.

⬆️ 150+ schrijvers gingen je al voor.


1 reactie

  1. […] Tweede persoon (jij-perspectief): dit perspectief wordt niet veel gebruikt, maar soms erg succesvol, omdat het je als lezer op een bepaalde manier óók aanspreekt. Een voorbeeld van een prachtig boek dat geschreven is vanuit jij-perspectief (tweede persoon) is Julian Barnes – Het enige verhaal. Lees meer over schrijven in tweede persoon. […]

Reacties zijn gesloten.