Misschien herken je dit: je favoriete artiest heeft een nieuw album. Als je voor het eerst naar de muziek luistert, vind je het nog niet erg aantrekkelijk. Het is oké. Een dag later, als je het album nog eens afspeelt, hoor je dat er goede nummers tussen zitten. En misschien blijft er zelfs eentje in je hoofd zitten. Het klinkt beter dan de eerste keer dat je het hoorde. Daarna komt een liedje op de radio en weet je het zeker: dit wordt een hit. Dit is een goed nummer.
Hoe kan dat? Dat je eerst alle liedjes ‘gewoon oké’ vindt en dat er pas later eentje in je hoofd blijft hangen, nadat je het vaker hebt gehoord. Dit heet het mere-exposure effect of bekendheidsprincipe.
In 1960 werd dit effect bevestigt door Zajonc. In zijn experiment liet hij Turks klinkende woorden (kadirga, saricik, biwonjni, nansoma and iktitaf) één, twee, vijf, tien of vijfentwintig keer zien aan verschillende studenten. Daarna werd er een vragenlijst verspreid en studenten gevraagd naar hun impressie van Turkse woorden, en wat blijkt: de woorden die in het experiment aan studenten waren blootgesteld kregen een hoge score. Hoe vaker iemand aan een woord was blootgesteld, des te hoger de scores. Dat was het mere-exposure effect, en dit is natuurlijk ook hoe marketing werkt.
Hoe zorg ik dat mijn boek overal is?
Oké, genoeg onderzoek. Dit effect wil je inzetten voor je boek. Je snapt hoe belangrijk het is om óveral te zijn met je boek. Een paar tips hoe je dat kunt doen:
- Maak een lijstje van (regionale) media die je kunt aanschrijven. Schrijf een persbericht net voordat je boek verschijnt en wanneer je boek er is. Daarna kun je later nog een persbericht uitsturen over een onderwerp uit je boek. Zo heb je drie rondes aan persberichten.
- Ga op zoek naar podia waar je kunt optreden. Of dat nu je lokale bibliotheek is, de boekhandel, of wat dan ook. Schrijf ze aan. Wees niet bang. Maak een presentatie die anderen vertelt hoe je je boek schreef (met wellicht schrijflessen voor de ander) of vertel alles over het researchproces van je boek en wat je leerde.
- Promoot jezelf op je social media. Zorg ervoor dat je boek er aantrekkelijk uitziet.
- Wellicht zijn er online communities (bijvoorbeeld Facebook-groepen) over een thema uit je boek. Hier kun je je boek plaatsen.
- Meld je aan op Goodreads en Hebban. Dit zijn websites voor lezers. Als lezers hier jouw boek kunnen vinden, lezen en recenseren, zorgt dat er wellicht voor dat het bij andere lezers in hun tijdlijn komt. Goodreads heeft het Goodreads Author Program
- Misschien kun je boekbloggers enthousiast krijgen om jouw boek te lezen of weg te geven als win-actie. Of organiseer een blog-tour, zodat er iedere dag een andere recensie verschijnt bij een blogger.
- Het is ook een mogelijkheid om voor weinig geld enkele advertenties in te kopen op Facebook en Instagram (of Google Adwords), zodat mensen jouw boek straks in hun browser zien.
- Geef leesexemplaren weg in ruil voor recensies, zodat jouw boek op bol.com straks al recensies heeft als anderen het willen kopen.
- Het kan helpen als je een website hebt. Als mensen je dan tegenkomen en googlen, kunnen ze je zo bereiken.
- Je kan e-mails uitsturen over je schrijfproces. Iedereen die zich in de loop van de tijd aanmeld kun je later benaderen om je boek aan te schaffen. Een programma waarmee je mailtjes kunt uitsturen is bijvoorbeeld Mailchimp. Deze gebruik ik zelf ook.
Veel succes!
Ben je nog bezig met het schrijven van je boek?
- Kan je hulp gebruiken van De Plotformule?
- Of wil je informatie over het opbouwen van personages?
- Of wil je meer doen met spanning?
👇
Jouw boek in de boekhandel? Volg de online schrijfcursus.
✔️ No-nonsense online schrijfcursus. Schrijf je verhaal, maak personages en kweek je schrijfspier.
⬆️ 300+ schrijvers gingen je al voor.