Soms kan je verhaal wel een goede ruzie gebruiken, maar hoe schrijf je een goed conflict in fictie?
Allereerst: hoe werkt een ruzie? Ik vind de theorie van Dr. Sue Johnson over “Emotionally Focused Therapy” (EFT) erg helder. Deze theorie bouwt voort op wat je hebt meegemaakt in je kindertijd en hoe je je gehecht hebt (hechtingstheorie van John Bowlby). In EFT zijn er drie veelvoorkomende conflictpatronen die je gemakkelijk in je fictie terug kunt laten komen:
- Zoek de boef: hierin zijn beide partijen aanvallend. Eén iemand wordt gekwetst en om zichzelf te beschermen gaat deze persoon over tot een aanval. Daarna valt de andere persoon juist weer aan. Beiden wijzen elkaar aan als schuldige. En zo blijft dit conflict maar doorgaan.
- Protestpolka: Eén van de twee reikt uit naar de ander (of dat nu positief of negatief is) en de ander gaat hier eigenlijk van weg. Daardoor wordt degene die eigenlijk verbinding zoekt afgewezen en om alsnog de aandacht te trekken gaat deze nu over tot meer boosheid, emotie of agressie om alsnog aandacht te krijgen, waardoor de andere persoon zich alleen maar weer wil terugtrekken.
- Verstijf en vlucht: beide partijen zitten als bevroren bij elkaar. Ze weigeren toe te geven elkaar nodig te hebben en doen alsof ze niets voelen. Dit kan ook gebeuren als de protestpolka wordt opgegeven door de ‘eiser’.
Eén van deze ‘dansen’ kun je gebruiken voor een conflict tussen twee personages. Je kunt de stappen van bovenstaande conflicten uitwerken in dialoog met bijpassende lichaamstaal. Denk qua lichaamstaal aan een aanvallend vingertje in Zoek-de-boef of iemand die de ruimte verlaat als het te heet onder de voeten wordt (de vermijder in een protestpolka).
Meer lezen over ruzie?
In dit boek meer over de wetenschap en het bewijs van Zoek-de-boef, de protestpolka en Verstijf en vlucht. Ik kreeg dit boek aangeraden door mijn psycholoog en het was een eye-opener. Ik begreep mijn eigen ruzies en zelfs die van mijn ouders!
Kan ik je verder nog helpen met schrijven?
Om mijn eigen boeken te schrijven heb ik een schrijftool ontwikkeld. Daarmee heb ik nu drie boeken geschreven. Plus ik heb een handboek gemaakt waarin alle kennis die je nodig gaat hebben staat. Ik vind dat die kennis niet alleen bij gepubliceerde schrijvers hoort te liggen. 👇
Jouw boek in de boekhandel? Volg de online schrijfcursus.
✔️ No-nonsense online schrijfcursus. Schrijf je verhaal, maak personages en kweek je schrijfspier.
⬆️ 300+ schrijvers gingen je al voor.
[…] met een ander personage: personages kunnen elkaar niet begrijpen, personages kunnen conflict hebben, ze kunnen elkaar aanraken of grapjes maken, er kan een spanning tussen ze in hangen, er kan […]